Вчитель російської мови та літератури Олександра Миколаївна Малахова розповіла про те, навіщо школі потрібні інформаційно-комунікаційні технології, про проблеми, які заважають їх активному впровадженню на місцях, а також про те, як освоювати електронні освітні ресурси.
Малахова Олександра Миколаївна, вчитель російської мови та літератури Запорізького багатопрофільного ліцею № 99, куратор «Молодіжної ліцейської газети», керівник РМЦ вчителів російської словесності Хортицького району. Педагогічний стаж - 30 років.
1. Чи потрібні інновації сучасній освіті? І чи готова школа до впровадження інформаційно-комунікаційних технологій?
ІКТ школі – потрібні. Щодо цього існує багато думок, але я – за інновації: життя летить так стрімко, що до такого... темпу – юних потрібно готувати, щоб вони не загубилися в потоці ... ні! – у вирії інформації та подій!
Інша справа, що школа сьогодні не зовсім готова до впровадження ІКТ... Є різні проблеми. Це і психологічна непідготовленість вчителів, батьків і навіть учнів. (Причому в усіх ці своєрідні «фобії» різного характеру, але все ж вони існують). Звичайно, тут і суто побутові труднощі, такі, як, наприклад, брак часу. Але головні складнощі, які відомі усім, лежать в економічній площині, і, на мій погляд, поки рівень життя в країні в цілому буде такий, як нині, школа не буде готова до реального, дієвого, ефективного впровадження ІКТ в навчально-виховний процес.
2. Розкажіть про те, як ІКТ впроваджуються у Вашій школі?
Ми широко застосовуємо в своїй роботі ті можливості, що надають електронні освітні мережі, – створюємо та використовуємо електронні навчальні матеріали, ведемо електронні журнали тощо. В нашій школі ми використовуємо платформу «Щоденник.ua».
3. Як Ви познайомилися з проектом «Щоденник.ua», і яким чином система впроваджувалася у вашій школі?
З проектом я познайомилась завдяки заступнику директора нашого ліцею - Світлані Валеріївні Тедеєвій. Вона і адміністрація школи стали ідейними натхненниками для всього колективу – вчителів, учнів, батьків... А коли знайомство – реєстрація в мережі – вже відбулося, – можливості платформи «Щоденник.ua», її широкий функціонал стали відправною точкою для активної роботи з нею.
4. На вашу думку, кому мережа корисна найбільше: вчителям, батькам або учням? Чи є якісь конкретні приклади?
«Щоденник.ua», безумовно, корисний всім в ліцеї. Адже ми – вчителі, учні, батьки – можемо користуватися його ресурсами безкоштовно, і це важливо. Вони допомагають учням – вчитися, вчителям – навчати, батькам – бути в курсі того, що відбувається з їхньою дитиною в школі.
Щодо прикладів, – їх так багато, що легше розповісти про те, що ми, користувачі, створили в мережі – про наші групи, події, новини, файли, форуми (я кажу про те, чим сама користуюсь на «Щоденник.ua» активно) ... Спробую назвати найпопулярніші в мережі ресурси ... Наприклад, це групи «Школьная служба русского языка лицея № 99», «Читай-компания», «МЛГ» собирает друзей! » («МЛГ » - «Молодежная лицейская газета») – вони діють з грудня 2010 р., і той матеріал, що в них накопичується, надає істотну підтримку як у навчанні, вихованні, так і в індивідуальній роботі, у спілкуванні, у дистанційній освіті. А при роботі над газетними випусками, над підготовкою до участі в найрізноманітніших конкурсах та олімпіадах (при підготовці дитячих робіт – текстів, презентацій, фотоілюстрацій тощо) – саме робота на сайті дуже економить час. З цього навчального року у нас утворилося і віртуальне мережеве співтовариство вчителів-предметників нашого району – група «РМЦ учителей руського языка», переваги в роботі з яким вчителі зуміли належно оцінити відразу. Тепер немає необхідності спеціально зустрічатись з керівником РМЦ або з кимось із колег, аби отримати консультацію чи надати якийсь документ.
Також серед популярних подій – «Памяти Владимира Высоцкого», «Медиа фестиваль «Запорожье – Москва », «МЛГ»-информ»; цікаві форуми – «Ключевые слова эпохи», «О сквернословии и сквернодушии», «Что такое совесть?"... – всього перелічити неможливо (тому навіть не беруся називати численні файли – найпопулярніший у дітей, після форумів, ресурс)! У запаснику «Школьной службы руського языка» на сьогодні – більш ніж 300 файлів, у «Читай-компанії» їх – 246, у події «Юбилей М. Булгакова+» (подовженому) – 235, а в групі «МЛГ» собирает друзей! » – 980 (і це – не рахуючи подій групи!)!
Спасибі – команді «Щоденник.ua» за надані нам широкі можливості для роботи!)
5. Як ви думаєте, чи зможе електронний щоденник замінити паперовий в майбутньому і чому?
Чому б і ні? Але це відбудеться не завтра, оскільки для того, щоб електронні щоденники повністю замінили паперові, необхідно, щоб у родині кожного школяра, а також у навчальних шкільних кабінетах були комп'ютери з підключенням до Інтернету. Тому буде чималий перехідний період.
6. Як ви думаєте, що буде далі? Які перспективи в розвитку комп'ютерних технологій у школах України Ви бачите?
Думаю, на всіх рівнях – буде вестись боротьба з економічними проблемами для того, щоб всі школи, всі сім'ї, всі вчителі були забезпечені комп'ютерною технікою ... Дуже сподіваюсь, що на десятиліття ця боротьба не затягнеться...
А у «Щоденник.ua», на мій погляд, життя буде насиченим!)
6. Що Ви побажаєте тим учителям і батькам, які тільки починають використовувати проект «Щоденник.ua» у своїй школі?
З досвіду: перше – витратьте 3-5-7 днів підряд на покрокове вивчення сайту і його можливостей. Потоваришуйте з користувачами – в межах колективу вчителів-учнів Вашої школи, для початку. Завантажте кілька своїх (зроблених Вами!) фото – це приверне до Вас увагу, причому важливо – зробити цікаві заголовки фотографій та описи знімків. Створюючи групи, а в них – новини, форуми, файли і т.д., враховуйте актуальність і популярність тих чи інших подій в середовищі Ваших учнів та колег; приділіть особливу увагу етикету та вибору стилю для текстів – звернень до учнів, колег...
А далі ... – залучіть Ваших учнів, продемонструвавши їм, наприклад, як, під час хвороби, вдома, а не на заняттях, вони можуть отримати оцінки, виконавши, наприклад, в онлайн-бесіді з Вами ті чи інші завдання через повідомлення або файли на «Щоденник.ua» ... Як вони можуть опублікувати свою творчу роботу в Інтернеті – без особливих складнощів... Як можуть вони ділитися новинами, коментувати (головне – не лінуватися, щоб ввести це в звичку!) документи та фото в самих різних групах та подіях ... Батькам – покажіть, наприклад, наскільки висока ступінь безпеки тут, на відміну від звичайних соцмереж ... І обов'язково домовтеся, що, для початку, мінімум 2 –3 рази на тиждень (плюс, за необхідністю, – частіше) ви з дітьми «зустрічаєтеся» на «Щоденник.ua» – досить насиченому необхідними ресурсами та інструментами, коректному і зручному для ефективної роботи / навчання сайті Вашої школи!
Буду рада, якщо мій досвід, викладений фрагментарно, комусь знадобиться. Успіхів усім нам, шановні колеги по «Щоденник.ua», в освоєнні і «прирученні» ІКТ!